Adreizhadur al lise & ar vachelouriezh : kelenn ar yezhoù-rannvro en arvar | Réforme du lycée & du bac : l'enseignement des langues régionales en danger

 

Kemennadenn a-berzh Rannvroioù Frañs

Communiqué de Régions de France

 
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[En français en dessous]

Goulenn a ra ar Rannvroioù izili eus Bodad ar Yezhoù-Rannvro e Rannvroioù Frañs – Régions de France, sezizet gant kevredigezhioù kerent skolidi an deskadurezh divyezhek, kevredigezhioù kelennerien, aozadurioù-sindikad ar c’helenn ha rouedadoù ar c’helenn dre soubidigezh e yezhoù-rannvro, ma vo reizhet adaoz al lise hag ar vachelouriezh gant ar ministrerezh evit ma n’ez afe ket war gil gantañ liesseurted ar yezhoù e Frañs.

Da dra, er stad m’emañ an adreizhadur bremañ e teu dispriz gantañ e-keñver ar c’helenn divyezhek ha kelenn astennidik ar yezhoù-rannvro, dre benn d'ar gwezhiaderioù hag d'an heli-gentañ dre ret gant ar yezhoù estren hag ar c’helennadurezhioù all peurgetket. Dizanavezout krenn palioù ar c’helenn divyezhek ha kelenn ar yezhoù-rannvro an hini eo. N’eo ket aozañ un treuziad er yezhoù-rannvro goude ar vachelouriezh hepken a vez graet, met stummañ betek ar vachelouriezh yaouankizoù a vo gouest da studial, labourat, beviñ en ur genarroudenn divyezhek an hini eo da vat, war forzh pe studi pe da forzh pe micher ez afent goude.

N’hell ket ar Bodad asantiñ ma vo lakaet kelenn ar yezhoù-rannvro hag ar rannoù divyezhek en arvar, ha goulenn groñs a ra ma vo reizhet an adaoz a-benn ma vo doujet d’ar mellad L312-10 eus Lezenn an Deskadurezh, da gentañ penn :

  • Evit ar c’helenn divyezhek galleg-yezh rannvroel : dalc’hen d’ar c’helenn en ur framm ma vo gwarantet ne vo heli-gentañ ebet na gant ar YVB estren na gant ar c’helennadurezhioù arbennik ; menegiñ en adaoz ar rannoù divyezhek yezh-rannvro ha diorren kelenn an danvezioù anyezhoniel er yezh-rannvro ; digoriñ ar gwir da dremen an arnodennoù ketpar er yezhoù-kelenn ; digoriñ an hevelep gwirioù evit an holl skolidi en hentadoù teknologel ha micherel ;
  • Evit kelenn astennidik ar yezhoù-rannvro : reiñ d’ar yezhoù-rannvro ur statud dre-zibab peurheñvel da hini Yezhoù ha Sevenadurioù an Henamzer (gounid-poentoù, gwezhiader, berniañ gant ar c’helennadurezhioù dre-zibab all) ; kelenn ha talvoudekaat ar yezhoù-mañ er vachelouriezh evit an holl hentadoù teknologel ; reiñ koñje da dremen un arnodenn evel emstriver dizalc’h ; digoriñ ar c’helennadurezh arbennik er-maez a heli-gentañ « Yezhoù, lennegezhioù ha sevenadurioù rannvroel » en holl liseoù.

Ouzhpenn doujañ d’ar gwirioù digoret gant al lezenn d’an holl re a fell dezho studial ar yezhoù-rannvro er skol er gwellañ stad ha gant ar gwellañ disoc’hoù, e soñj d’ar Bodad e tle d’an adreizhadur reiñ aotre da vont war-raok buanoc’h war-zu ur gevredigezh zivyezhek/liesyezhek a-vremañ, digor hag enklozus, hetet gantañ, ha n’eo ket mont war-gil.

Saisies par les associations de parents d’élèves de l’enseignement bilingue, les associations de professeurs, les organisations syndicales enseignantes, les réseaux d’enseignement immersif en langues régionales, les Régions membres de la Commission Langues régionales de Régions de France demandent au ministère d’amender la réforme du lycée et du baccalauréat afin que celle-ci ne constitue pas un recul de la diversité linguistique en France.

En effet, en l’état, la réforme dévalorise l’enseignement bilingue et l’enseignement extensif des langues régionales, notamment par le jeu des coefficients et par une mise en concurrence systématique avec les langues étrangères et les autres disciplines. C’est méconnaître les objectifs mêmes de l’enseignement bilingue et de l’enseignement des langues régionales, qui ne visent pas à seulement préparer à un cursus post-bac en langue régionale, mais bien à former jusqu’au bac des jeunes qui seront aptes à étudier, travailler, vivre dans un contexte bilingue, quels que soient les études ou les métiers auxquels ils se destinent.

La Commission ne peut accepter cette mise en danger de l’enseignement des langues régionales et des sections bilingues et demande instamment que des ajustements soient opérés à la réforme afin que les dispositions de l’article L312-10 du Code de l’Education soient respectées, notamment :

  • Pour l’enseignement bilingue français-langue régionale : maintien de l’enseignement systématique dans un cadre garantissant la non-concurrence avec la LVB étrangère et les spécialités ; mention dans la réforme des sections bilingues langue régionale et développement des enseignements de disciplines non linguistiques en langue régionale ; ouverture du droit à passer les épreuves correspondantes dans les langues d’enseignement ; ouverture des mêmes droits pour les élèves de toutes les voies technologiques et professionnelles;
  • Pour l’enseignement extensif des langues régionales : octroi aux langues régionales d’un statut optionnel strictement identique à celui des Langues et Cultures de l’Antiquité (bonus de points, coefficient, cumul avec les autres options) ; enseignement et valorisation de ces langues au baccalauréat pour l’ensemble des filières technologiques ; droit à présenter une épreuve en candidat libre ; ouverture de la spécialité hors concurrence « langues, littératures et cultures régionales » dans tous les lycées.

Outre le respect des droits ouverts par la loi à tous ceux qui veulent étudier les langues régionales à l’école dans les meilleures conditions et avec les meilleurs résultats, la Commission estime que la réforme, au lieu de constituer un recul, doit au contraire permettre d’avancer plus vite vers la société bilingue/plurilingue moderne, ouverte et inclusive qu’elle appelle de ses vœux.

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